Zajedničko crtanje sa decom – na velikim formatima

Jedino (strogo) pravilo glasi: Dete ne može da “pokvari” crtež. Sve ostalo je u redu. Nažalost, ovo izgleda da mora da se naglasi, jer se roditeljski pokušaji bilo kakve zajedničke aktivnosti sa decom često završavaju tako što roditelj postane opsednut onim što rade i istiskuje dete kako ne bi napravilo neku “štetu” (“pokvarilo” kućicu od kockica, “pogrešilo” na crtežu, itd). Ako ste u stanju da to ne uradite, evo nekoliko ideja za vas..

Iako na crtežu dominira “roditeljski” rad, jasno se vide stvari koje je dete na ovom crtežu naučilo da primenjuje na dalje – na primer, tekstura trave oko jezera, ali i kombinacije zelene i plave na samom jezeru, uz izrazitu pažnju za detalje (patkice)

Veliki format!

Preduslov zajedničkog rada jeste veliki format. Na manjim formatima možete nešto nacrtati pa dati detetu da nastavi, ali za istovremeni zajednički rad jednostavno vam je potreban prostor. Međutim, ima još prednosti velikog formata za zajedničko crtanje:

  • dete će retko imati koncentracije samo da se upusti u ispunjavanje papira velikih dimenzija i potrebni su mu vaša pomoć i vaše pristustvo
  • dok postavite osnovnu konturu neke kompozicije – bašte, kuće, grada.. – dete već može da počne da boji površine ili docrtava detalje
  • veliki format traži da bude završen do kraja da bi crtež imao smisla a to mora da traje bar pola sata-sat vremena
  • ceo proces je dovoljno obiman i trajan da predstavlja odličnu vežbu za koncentraciju i upornost – uz stalnu motivaciju “hajde da završimo” (pa ćemo onda gledati crtaće)
Demonstracija detetu koje prednosti ima veliki format gde se može crtati u proporciji sa igračkama na raspolaganju

Kako da zajedničko crtanje ne pretvorite u frustraciju?

Iako deluje naivno, potrebno je dosta strpljenja i lako može da se desi da dete ode uplakano od stola, ili čak da ga vi oterate! Ovo možete izbeći ako unapred usvojite nekoliko pravila za sebe:

  • sve vreme budite svesni da je pola sata sedenja i crtanja naporno za dete, naročito od 3 do 7-8 godina
  • sve vreme detetu će lutati misli i ideje, i u pola crtanja kuće poželeće da crta konje i pse
  • ne prestajte da usmeravate dete, ne samo ka crtanju i dovršavanju crteža, već i ka osnovnoj zamisli i temi crteža
  • očekujte da će dete neku površinu previše da boji, da “probije” papir flomasterom, da prežvrlja neki deo koji vam se naročito svideo
  • smislite kako neke površine možete da “opišete” bojom bez bojenja kompletne površine – tačkicama, linijama, žvrljama
  • uslikajte dete sa crtežom na kraju – tako će imati motiv još ponekad da prione na isti posao.
Veliki format naročito je pogodan i za crtanje ulica kojima ćete voziti autiće, sa učenjem o semaforima, trotoarima, autobuskim stajalištima, ali i, kao na primeru iznad, za crtanje bašte – “poligona” – za sadnju povrća i voća

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *